Första ControllerHacket

GSP Makerspace första ControllerHack hölls fredagen den 12/9. Ett historiskt ögonblick.

Ledda av dataspelsföreningen AGES egen Neophos Frenander fick en grupp nytillkomna Game Writers från Högskolans dataspelsutbildning prova på att bygga fysiska spelkontroller. Game Writers förknippas normalt sett inte med arbete med vare sig elektronik eller kod. Trots det antog de 12 individerna tretimmarsutmaningen och briljerade. Föredömligt, helt enkelt.

Det hela var uppdelat i tre stationer och utmaningen var att skapa en kontrollenhet till ett enkelt Endless Runner-spel.

På station 1, vid sybordet, så var det byggeri med MakerBeams, Little Bits och ett för att bygga en kontroll.

På station 2, vid lödbordet, var det Arduino-snickeri. Gruppen hade två Arduino-kit som de jobbade med, för att bygga kontroller. Denna grupp arbetade också med trä vid verktygsbordet.

På station 3, vid 3D-printern, 3D-printades det. Gruppen gjorde knappar i 3D-printern och skapade sedan en kontroll med hjälp av MakeyMakey.

IMAG1687 IMAG1688 IMAG1689 IMAG1690 workshop_1 workshop_2 workshop_3 workshop_4 workshop_5

By | 2014-09-19T15:09:51+00:00 september 19th, 2014|Okategoriserade|1 Comment

One Comment

  1. Neophos Frenander 19 september, 2014 at 15:19

    Jag kan lite snabbt förklara hur de tre kontrollerna fungerar.

    Den första kontrollen använder LittleBits för knappar och MakerBeams för struktur, för att skapa något som på vissa sätt påminer om en traditionell handkontroll i NES-stil. LittleBits har åtskilliga sätt att skicka output, så som att koppla den till en Arduino, så den är rätt lätt att koppla in i en PC.

    Den andra kontrollen skapades genom en MakeyMakey. MakeyMakey:n härmar ett USB-tangentbord med vad den skickar till datorn, så kontrollen består helt enkelt av ett par 3D-printade knappar som skickar tangentbordstryckningar och på så sätt styr ett spel eller skriver romaner.

    Den tredje, den så kallade ”Balanzinator”, är en bräda som balanserar över två knappar. Du måste luta fram och tillbaka på dom för att trycka ner dom, och i mer hektiska moment så kan man lätt tappa balansen. Den styrs av en Arduino som knapparna är kopplade till.

Leave A Comment